2019. január 22., keddMa Vince napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 318,00 Ft | USD: 279,00 Ft | CHF: 280,00 Ft
2019.01.22. Vince Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 318,00 Ft | USD: 279,00 Ft | CHF: 280,00 Ft
Kezdőlap / Ingatlan / Reagált a MÁV: mégsem olyan szörnyű a magyar vasút?

Hirdetés

Reagált a MÁV: mégsem olyan szörnyű a magyar vasút?

Vitatja a MÁV a Rail Market Monitoring Scheme felmérésének eredményeit, amely szerint a lemondott (törölt) regionális és elővárosi vonatok aránya 2014-ben 11,5 százalék volt. A vasúttársaság szerint a helyes adat 0,54 százalék, amivel Európa élmezőnyében foglalunk helyet. A vonatok 78 százalékos pontosságát szintén vitatja a társaság, ami a MÁV számítása alapján 87,46 százalék. Továbbá a vonatok pontosságát befolyásoló számos tényező miatt eleve nehéz összehasonlítani a különböző országok adatait.

Mennyit késnek a vonatok?

A 2012 óta létező MÁV PÁVA (Pályavasúti Adattárház) informatikai rendszerből származó adatok szerint a 2014-ben mért pontossági menetrendszerűség az elővárosi és regionális vonatok esetében 87,46 százalék volt, szemben a cikkben szereplő 78 százalékkal. 2016-ban az elővárosi és regionális járatok pontossági mérőszáma, azaz menetrendszerűsége elérte a 92,35 százalékot, az összes vonat menetrendszerűsége pedig 90,72 százalék volt.

A külföldi vasúttársaságok honlapján megtalálható adatok szerint Svájcban 2015-ben 87,8 százalék, Belgiumban pedig 89 százalékos volt a menetrendszerűség, amely nem tér el nagy mértékben a 85,55 százalékos magyar mutatószámtól. Magyarország így Európában a középmezőnyben foglal helyet.

A legnagyobb késések jellemzően a szélsőséges időjárás okozta műszaki hiba (pl. fakidőlés, felsővezeték szakadás), a vasúti útátjárókban előforduló balesetek (KRESZ szabály megsértése), illetve a gázolások (öngyilkosság vagy tiltott helyen átkelés) miatt történnek. Az ilyenkor szükséges műszaki mentés, illetve helyszínelés ugyanis több óráig is elhúzódhat, aminek következtében ilyen esetekben a forgalmas vonalakon nem csak az érintett járat, hanem – a probléma felszámolásáig, az akadály elhárításáig – az azt követő összes vonat késést szenved.

Hirdetés

A menetrend helyreállítása is több órát vesz igénybe, valamint komoly logisztikát és szervezést igényel a szerelvényfordulók megoldása, továbbá szükség esetén vonatpótló buszok biztosítása is. Nemzetközi járatoknál pedig gyakran előfordul, hogy már a szomszédos országból késve érkezik a szerelvény, ami Magyarországon is késést okoz.

Törölt vonatok aránya

A cikkben szereplő adatokat a törölt regionális és elővárosi vonatok arányában is kétségbe vonja a MÁV. A 11,5 százalék helyett 0,54 százalék lehet a helyes adat, míg a legmagasabb ennek aránya 2015-ben volt, amikor a járatok 0,68 százalékát törölték.

Reagált a MÁV: mégsem olyan szörnyű a magyar vasút?

Ennyire elégedettek az utasok

2014-ben a MÁV a Szocio-Gráf Piac- és Közvélemény-kutató Intézetet bízta meg az utasok elégedettségének felmérésével, 2016-ban pedig az Inspira Research Piackutató és Tanácsadó cég végezte ugyanezt. Ezek alapján 2014-ben az utasok 55,2 százaléka, 2016-ban 64,5 százaléka értékelte 4-esre (elégedett) vagy 5-ösre (nagyon elégedett) szintre a MÁV-START szolgáltatásait. A 2016-os eredményt az alábbi ábrán láthatjuk.

Reagált a MÁV: mégsem olyan szörnyű a magyar vasút?

Olcsó vagy drága a magyar vasút?

A Portfolio korábbi cikkének adataival szemben a MÁV a kedvezményekkel utazók jegyárait is beleszámította az árszint megállapításába. Jelenleg a magyarok 56 százaléka utazik valamilyen kedvezménnyel, melynek mértéke 33 és 100 százalék között változik. Ha ezen tényezők figyelembevételével kalkulálunk, akkor Magyarországon az utasok 100 kilométer alatt vásárlóerő-paritáson átlagosan 5,3 eurocentet, távolsági utazásban pedig felárral együtt 4,5-7,3 eurocentet fizetnek egy kilométernyi utazásért.

Reagált a MÁV: mégsem olyan szörnyű a magyar vasút?

Forrás: http://www.portfolio.hu/ingatlan/varos/reagalt_a_mav_megsem_olyan_szornyu_a_magyar_vasut.242778.html

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Elfogytak az üres helyek az ingatlanpiacon

Elfogytak az üres helyek az ingatlanpiacon

2018 negyedik negyedévében átadásra került az Üllő Airport Logistics Center két új fázisa összesen 91 …