2018. november 14., szerdaMa Aliz napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 322,00 Ft | USD: 286,00 Ft | CHF: 283,00 Ft
2018.11.14. Aliz Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 322,00 Ft | USD: 286,00 Ft | CHF: 283,00 Ft
Kezdőlap / Ingatlan / Így működik a plázák világa: “Szinte arcra adják a bérleti díjakat”

Hirdetés

Így működik a plázák világa: “Szinte arcra adják a bérleti díjakat”

Számos változással néz szembe nemcsak az egész ingatlanpiac, de a kiskereskedelmi szektor is, az online vásárlások térnyerése, a most épülő egyre modernebb plázák biztosan változásokat fognak hozni a magyar, de főleg a budapesti vásárlási szokásokra. Az új bevásárlóközpontok miatt vajon bezárhatnak a régebbi, kevésbé forgalmas üzletekkel rendelkező helyek? Lesz még értelme fizikai boltokat fenntartani, ha egyre népszerűbbé válik az online vásárlás? Leválthatják a robotok az eladókat? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Berendi Andrással, a Roland Divatház Zrt. tulajdonosával. A divatház neve alá olyan márkát tartoznak, mint a Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Marc O’Polo, vagy épp a Calvin Klein.


A Bossnak rengeteg saját outletje van, illetve teljes árú üzletre számos franchise jogot adott a világon. Ami viszont új kezdeményezés, hogy a Boss egy outletre adjon franchise jogot egy partnerének, az első ilyen boltot a világon a Roland Divatház Zrt. nyithatja meg Magyarországon.

Így működik a plázák világa: "Szinte arcra adják a bérleti díjakat"Így van, eddig egyetlen partnerében sem bízott meg annyira, hogy a franchise jogot odaadja egy outletre. Nekünk adták oda először a világon, ami elképesztő bizalmat jelent. Aláírtuk a szerződést, az első ilyen üzlet a Premier Outletben lesz. Egyébként most is van egy Boss outlet, ami multibrandként működik, az igazi érdekesség, hogy egy mono outletet kapunk, vagyis csak ez az egy márka kapható majd az üzletben. Pontosan úgy fog kinézni, mint Parndorfban, ugyanaz az árukészlet lesz benne, és ugyanazok az árak is, mert Európában egyféle árral kerülnek ki az azonos Boss termékek. Ráadásul nyílik az első Calvin Klein outlet is, valamint Tommy Hilfiger és a Roland, így hat üzletet bérelünk ki egymás mellett és nyitunk egybe, illetve alakítunk át.

Hirdetés

Egy prémiumbrand esetében kérdéses, hogyha Magyarországon nyitja az első üzletét, akkor az a Premier Outletben lesz?

Nem az. Továbbra is ez az első számú outlet lokáció pláne most, hogy jelentős minőségi fejlesztéseket hajt végre a tulajdonos. Mi is ezért döntöttünk az új nyitásokról ott.

Még mindig működik az outletvilág?

Működik. Érdekes módon egy természetes szétválasztódás történt a teljes árú üzletek vevőközönsége és az outleteké között. Nem lehet azt mondani, hogy az egyik jobb, mint a másik, de hogy más, az biztos.

Aki Boss-t vásárol, nem érzi “rangon alulinak”, ha meglátják őt a Premier Outletben?

Nem. Ha valaki elmegy egy garázsbutikba Boss terméket venni, az ciki, de már nem is sok ilyen van. Nem tudom pontosan milyen ruhákat kínáltak ezekben, egyszer próbáltam bemenni, de rögtön felismertek, egy korábbi munkatársunk dolgozott ott.

Így működik a plázák világa: "Szinte arcra adják a bérleti díjakat"

Előfordulhat olyan eset, hogy az outletekben kínált hasonló áruknak magasabb az ára, mint egy szezonvégi kiárusításnál?

Nem lehetnek magasabbak, mert ezt szerződés tiltja. Az átlagos engedmény az outletben nem lényegesen magasabb, mint a teljes árú üzletekben. A válság ideje alatt a teljes árú üzletben sokszor 50 százalékon kellett adni egy csomó mindent, az outletben pedig 30-35 százalék az átlag engedményszint. A válság elmúltával a teljes árú üzletben nem kell annyira leárazni a terméket, mint az outletben. Az árukészlet tekintetében a két üzlettípusban minden ugyanaz lesz, csak a vásárlói réteg más, például valakinek nem felel meg az egyik üzlet lokációja, vagy azért vásárol a belvárosban, mert külföldről érkezve az ottani üzletet tudja felkeresni.

Körülbelül hány négyzetméteren lesznek így a Roland Divatháznak üzletei?

Mindennel együtt 6 ezer négyzetméter fölé növünk országosan, viszont a boltszám nem fog nőni, mert ezzel párhuzamosan vissza is adunk üzleteket, amelyek nem férnek bele az új koncepcióba. Három aláírt szerződésünk van az Árkádokban, kettőt már ki is nyitottunk, és tárgyalunk még 3-4 üzletről.

Nehéz időszak volt ezt kivárni?

Igen, régen úgy dolgoztunk, hogy kaptunk 20 ajánlatot üzlethelyiségekre, és abból 2-3-at elfogadtunk. Most pont az ellenkezője zajlik, körbejártuk az országot pár évvel ezelőtt, amikor úgy éreztük, hogy talán vége van a válságnak, és mi mondtuk meg, hogy hol szeretnénk üzletet, és addig alkudoztunk, ameddig megkaptuk. Ebbe a fejlesztési ciklusba 8 üzlet esett bele, de összesen 15 helyet jelöltünk ki, hogy le tudjuk fedni az országot a Hugo Boss-szal, a Tommy Hilfigerrel és a Calvin Kleinnel. A 15 lokációból, már 8-nál alá tudtuk írni a szerződést, az Etele Plaza ebben még nincs benne. Voltak nagy versenyek, pl. Budán a végén két ház versenyzett egymással, végül az Allee mellett döntöttünk. Amellett, hogy az Allee minden szempontból egy kicsit jobb volt, a menedzsment szakértelme is meggyőzőbb volt. Egy bérbeadó menedzsment borzasztóan el tudja rontani a házat azzal, hogy kinek és hol ad üzletet. A másik háznál azt éreztem, hogy nincs igazi koncepció, viszont az Allee-ban egy világos koncepciót mutattak, így azt mondtuk, hogy ez a mi házunk. Október közepén nyílik meg ott a második Calvin Klein üzlet, és tárgyalunk további márkákról. Ezen kívül decemberben nyílik az első Hugo üzlet a Westendben, ami az elsők között lesz Európában, a Boss-családon belül a Hugo inkább bevásárlóközpontokra van kitalálva, és a Boss fiatalosabb vonalát mutatja.

Hogyan alakulnak a bérleti díjak egy ilyen bevásárlóközpontban?

A márka pozíciójától függ, akár még azt is mondhatnám, hogy arcra adják a bérleti díjakat. Nem mindegy, hogy mekkora a bérelt terület, milyen a márka, ki a bérlő, aki aláír, milyen a múltja, és milyen fantáziát lát benne a bérlő és a bérbeadó. Nyilvánvalóan függ a bevásárlóközponttól is, például a Westend ma a legdrágább és potenciálisan legnagyobb forgalmú ház.

Így működik a plázák világa: "Szinte arcra adják a bérleti díjakat"


Önök mennyire figyelik a jövő vásárlóit és vásárlási szokásait is befolyásoló digitális koncepciót egy bevásárlóközpontban?

Az Allee-ban ilyenek is szerepelnek, létkérdés, hogy ezeket is lássa a menedzsment. Jövőre online piacra lépünk, Roland.hu lesz, vagyis egy multibrand. Miskolcon, Nyíregyházán, Szegeden az új koncepció szerinti multibrand üzletek vannak, utóbbinál a költözés után megdupláztuk a forgalmat, ami részben annak volt köszönhető, hogy rengeteg vásárlási statisztikát gyűjtöttünk.

Hogyan érinti Önöket a munkaerőhiány? Van elég talpraesett eladó az üzletekben?

Nincs.

A robotizáció segíthet?

Hú, de boldog lennék! A prémium üzletekben szokatlan lenne egy robottal beszélgetni. Megpróbálunk gyorsabban futni, mint a konkurencia, illetve automatizálunk minden háttérmunkát. Eddig a központba érkezett az áru, amit kiküldtünk a boltokba, most már úgy szervezzük, hogy minden termék “konyhakészen” közvetlenül a külföldi raktárból az üzletbe kerüljön.

2018.01.29 13:14 Mi történik a magyar plázákban? – A prémium márka vagy a fast fashion a jövő győztese?

Az online kereskedelem kiválthat munkaerőt úgy, hogy átalakítja azt, hogy a vásárlók hol érik el a termékeket?

Biztosan. Ma a tényszámok azt mutatják, hogy a divatban a prémiummárkák online értékesítési aránya egy számjegyű százalék, közelebb az 5-höz, mint a 10-hez. A vásárlási élményt és a tanácsadást viszont nem kapják meg a vásárlók az online rendeléseknél.

Mennyire bolygatja majd fel a budapesti plázapiacot az Etele Pláza, az Aquincum-nak nevezett pláza, és a Centrál Park projekt, benne a Westend 2-vel? Ha bejön három ekkora bevásárlóközpont, az ki fog véreztetni más helyszíneket?

Biztos, hogy lesznek változások. Véleményem szerint a nem megfelelőek akár be is zárhatnak, vagy ha nem is zárnak be teljesen, elveszítik a regionális szerepüket és lokális házzá válnak, egy részükből iroda, egy másikból szolgáltató ház lesz. Szerintem a Westend 2 fogja a legnagyobbat ütni. Az Etele Pláza úgy néz ki, hogy csak két év múlva készül el, annak az Allee-ra és a MOM-ra lesz nagy hatása. Az Allee-t talán kevésbé kell félteni, mert megfelelő a mérete és látogatottsága, lassan vetekszik a Westendével.

A bezárás egy másik fontos tényezője a bérleti díj mellett a készlet ára. Ha a készlet nem pörög rendesen, akkor szinte mindegy, hogy mennyi a bérleti díj, nem vállalják be a kereskedők. A kisboltokat nemcsak azért zárják be, mert veszteségesek, hanem mert nem elég nyereségesek. Ez nem a megalománia miatt van, hanem az árukészlet ára olyan magas, illetve annyit tud amortizálódni, hogy az felülmúlja a bérleti díjakat.

Így működik a plázák világa: "Szinte arcra adják a bérleti díjakat"

Forrás:
https://www.portfolio.hu/ingatlan/retail/igy-mukodik-a-plazak-vilaga-szinte-arcra-adjak-a-berleti-dijakat.300548.html

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Magyarország kilóg a sorból: az ok a kedvezményes áfa kifutása lehet

Magyarország kilóg a sorból: az ok a kedvezményes áfa kifutása lehet

Nyugat-Európa és a közép-európai régió országaival ellentétben Magyarországon a bankok ingatlan hitelezési preferenciái közül lecsúszott …