2019. május 25., szombatMa Orbán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 326,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 290,00 Ft
2019.05.25. Orbán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 326,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 290,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Miért nem a legmodernebb technológiákat használják a profik? – Guruló Hordó vendégposzt

Hirdetés

Miért nem a legmodernebb technológiákat használják a profik? – Guruló Hordó vendégposzt

A szemünk előtt gyarapodnak az utcai látképben a villanyautók, és halljuk, hogy régi dízelautókat tiltanak ki egyes belvárosokból, de a teherautók esetén nem ilyen látványos a változás. Bár kaphatók villanyteherautók, és vannak is használatban ilyenek, tömeges elterjedésük későbbre várható, mint a személyautóké. A múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy a teherfuvarozásban erős a technológiai kötöttség, lassabb az átmenet.

Pedig a teherfuvarozást profik végzik, akik odafigyelnek a hosszú távú üzemeltetési költségekre. És éppen a hosszú távú üzemeltetés az, ahol a villamos technológiának nagy előnye van a hagyományos, dízelmotoros megoldásokhoz képest, hiszen bár a kezdeti beruházási költségük magasabb, az üzemanyag és a javítási költségek alacsonyak, tehát minél többet használják, annál nagyobb az előnyük. A nagy logisztikai vállalatok rendszeresen cserélik régi teherautóikat, hiszen náluk is hamar eljön az a pont, amikor olcsóbb megszabadulni egy még jól működő géptől, semmint kockáztatni, hogy útközben robbanjon le, vagy bajlódni a rendszeres szervízeléssel, mialatt a gép nem tud hasznot hozni. Arra számíthatnánk azonban, hogy amint a hosszú távú kalkulációk az alternatív technológia javára billennek, a profik villámgyorsan átállnak majd az újra, flottájuk néhány éven belül teljesen lecserélődik, csak meg kell várni, hogy ezt a pillanatot a műszaki fejlődés és az árcsökkenés elhozza.

Lovaskocsi 1936-ban

Hirdetés

Lovaskocsi 1936-ban

Fotó: Universal History Archive / Getty Images Hungary

A múltbeli tapasztalatok azonban azt sugallják, hogy ez nem lesz elegendő. A teherfuvarozásban nem volt gyors az átmenet az új meghajtásra, még akkor se, ha az élettartamra vetített költségek és a műszaki adottságok az újat indokolták volna. Az alábbiakban három példát említek erre a jelenségre. Az egyik, amikor a lóvontatást felváltották a belső égésű motorok, a másik, amikor a gőzmozdonyokat felváltották a dízelmozdonyok, a harmadik pedig a földgázüzemű teherautók jelenkori esete.

Amikor a 19. század végén megjelentek a belső égésű motoros járművek, egyes nagyvárosok számára ez a megváltást jelentette, mert régi problémájuk volt már, hogy az utcák tele voltak lótrágyával. A személyi közlekedésben az autók villámgyorsan felváltották a lovakat, mert olcsóbbak és tisztábbak voltak. 1900-1910 között, mindössze tíz év alatt nagyot változott az utcakép például New Yorkban. Érdekes módon azonban a lovak onnan sem tűntek el teljesen, hiszen a teherszállításban még további jó tíz évig övék maradt a főszerep, míg át nem vették ezt is a teherautók. Valamiért a teherfuvarozók átállása lassúbb volt.

A második példa a vasúti forgalom, ahol a 19. századtól másfél-két évszázadon át szolgáltak a jól bevált gőzmozdonyok, annak ellenére, hogy alacsony hatékonyságúak és koszosak voltak. A dízelmozdonyok kezdeti műszaki hátrányait a 20. század első évtizedeiben sikerült felzárkóztatni a gőzmozdonyékoz, így ezek tisztább és olcsóbb üzemeltetésének köszönhetően elindulhattak ugyancsak évszázados diadalmenetükön. Igaz, nekik is kellett egy szabályozói kezdőlökés, amikor megpróbálták kitiltani New Yorkból a szennyező gőzmozdonyokat, ami lendületet adott a vasúti dízelizációnak.

Gőzmozdony 1952-ben.

Gőzmozdony 1952-ben.

Fotó: Science Society Picture Librar / Getty Images […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2019/03/14/miert_nem_a_legmodernebb_technologiakat_hasznaljak_a_profik/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Nyitottak, haverkodnak, és ennek már reklámértéke is van

Nyitottak, haverkodnak, és ennek már reklámértéke is van

Tíz évvel ezelőtt elég furcsán néztek a barátai Kéri Csabára, amikor előadta első ötletét a …