2019. május 19., vasárnapMa Ivó, Milán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
2019.05.19. Ivó, Milán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Magyarország adóparadicsom lett, és ezt nem mindenki nézi jó szemmel

Hirdetés

Magyarország adóparadicsom lett, és ezt nem mindenki nézi jó szemmel

Kezdjük a jó hírrel: Magyarország az elmúlt években, legalábbis költségvetési szempontból rendkívül profi adórendszert épített ki. Vannak persze gyermekbetegségek és bevezetési nehézségek, de a stratégia alapvetően sikeres. Arról szól, hogy érkezzen jó sok adóbevétel, de azoknak a nemzetközi cégcsoportoknak, amelyek választhatnak, hogy hol szeretnének adózni, Magyarország kínáljon annyira kedvező paramétereket, hogy lehetőleg hazánkat válasszák az adótervezéshez.

Fontos paraméterek

Nem kívánjuk ebben a cikkben végigelemezni a magyar adónemeket, de a lényeg, hogy adott egy „befizethető” egykulcsos személyi adó.

Ezen felül azok az adónemek magasak, ami biztosan beszedhető, mert az adóalany nem tud elmenni az országból, vagy az adó miatt nem változtat érdemben a fogyasztási szokásain. Ilyen a rendkívül magas áfa, de ilyenek a jövedéki adók, vagy egyes szektorok különadói (itt említhetők a pénzügyi tranzakciókat terhelő illetékek is).

Ezekben az adónemekben ráadásul javul a beszedési hatékonyság is, amiben az

Hirdetés

  • online pénztárgép,
  • az online számla,
  • az ekáer (Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer) a kulcselemek.

De idetartozik mindenféle egyéb lépés, ami a digitalizációt és így a nyomon követhetőséget segíti, és fellép a készpénzhasználat ellen.

Egy nyíregyházi taxis nyugtát ad az előző nap átvett, mobil online pénztárgépével 2016. december 30-án

Egy nyíregyházi taxis nyugtát ad az előző nap átvett, mobil online pénztárgépével 2016. december 30-án

Fotó: Balázs Attila / MTI

A társasági adó viszont alacsony

A KSH adatai alapján

Ha az adórendszerünket, elsősorban a személyi jövedelemadót, a társasági adót, illetve az áfát megvizsgáljuk, akkor az látszik, hogy az egy kulcsos szja bevezetése jó sok pénzt kivett a büdzséből, míg a magas áfa és a sok beszedési siker, jó sok pénzt betett a magyar költségvetésbe. 2008-ban a 20, 5 és 0 százalékos ÁFA-rendszerünk még csak 2114 milliárd forint adót termelt, a 36 és a 18 százalékos szja pedig majdnem ugyanennyit, 1999 milliárd forintot. Tíz évvel később, vagyis 2018-ban a 27, 18, 5 és 0 százalékos ÁFA-rendszerünk már 3929 milliárd forint adóbevételt jelentett, az egységes 15 százalékos szja összbevétele viszont szinte nem változott tíz év alatt, 2177 milliárd forintot hozott.

A nemzetközi cégcsoportok számára releváns adónemek viszont alacsonyak, elsősorban a magyar adóilletőségű cégek 9 százalékos társasági adója, amiből csak 380,4 milliárd forint származott tavaly. Magyarország azt szeretné ugyanis, hogy inkább nálunk fizessen relatíve keveset a külföldi multi, mint bárhol máshol, bármennyit.

E célt nem csak az alacsony társasági adó szolgálja, de egy rakás olyan kedvezmény is, amely alapján érdemes Magyarországról hazavinni a pénzt az unión kívüli központokba. A globális csoportoknak például az a fontos, hogy a Magyarországon leadózott nyereséget úgy tudja kivinni, hogy nem keletkezik további forrásadó-kötelezettségük (osztalékra, kamatra, jogdíjra).

Éppen ezért viszonylag sok multinacionális cégcsoport Magyarországról szervezi meg a csoporton belüli finanszírozást, vagy idetelepít szellemi termékekkel kapcsolatos jogokat, ideköltöztet holdingcégeket.

Adótanácskozások

A felsorolt pozitívumok mellett az sem éppen hátrány, hogy a Pénzügyminisztérium és a NAV is barátkozik újabban a hazai adótanácsadókkal, a big four cégekkel, az adóüzletben érintett ügyvédi irodákkal. Ennek több megnyilvánulása is van, pozitív együttműködések, széleskörű „adótanácskozások”, ahol a hatóságok a piac véleményét is kikérik, amikor adóval kapcsolatos irányelvelveket kell magyarítani, esetleg az adminisztráció egyszerűsítéséről, az alkalmazott intézkedésekről, vagy a transzferár-szabályokról lehet javaslatokat tenni.

A közelmúltban az állami oldalra is sok neves adótanácsadó ült át. Ennek okait nem tudjuk pontosan, azt nem gondolnánk, hogy az állam ki tudja azokat a mesés összegeket fizetni, amelyeket egy nemzetközi adótanácsadásban jártas szakember a piacon keres, de ahogy egy forrásunk mesélte lelkiismereti okból is sokan váltanak:

áltathatjuk magunkat, de nekünk, adótanácsadóknak valójában az a munkánk, hogy gazdag embereket még gazdagabbá tegyünk, mindenféle struktúrával, trükkel, jogászkodással pénzt tartsunk meg a vállalatoknak az adófizetők közösségével, vagyis az állammal szemben. Miért ne lenne kedvünk olykor átülni a túloldalra, és dolgozni inkább az államnak?

Adó-Tanácskozás a Pénzügyminisztériumban 2019. március 12-én

Adó-Tanácskozás a Pénzügyminisztériumban 2019. március 12-én

Fotó: PM

Célkeresztben

A baj csak az, hogy mint minden adóparadicsom, így Magyarország is célkeresztben van. Az OECD, […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2019/05/13/magyarorszag_vonzo_adoparadicsom_de_most_tamadas_fenyegeti/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az EU levett három országot az adóparadicsomok feketelistájáról

Aruba, Barbados és Bermuda is lekerült az Európai Unió adóparadicsomokról összeállított és így már csak …