2019. november 22., péntekMa Cecília napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 333,00 Ft | USD: 301,00 Ft | CHF: 303,00 Ft
2019.11.22. Cecília Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 333,00 Ft | USD: 301,00 Ft | CHF: 303,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Jegyáremelés nélkül is lehetne növelni a fővárosi tömegközlekedés bevételeit

Hirdetés

Jegyáremelés nélkül is lehetne növelni a fővárosi tömegközlekedés bevételeit

Budapest frissen megválasztott főpolgármesterének, Karácsony Gergelynek több központi választási ígérete is a főváros közösségi közlekedésével volt kapcsolatos, úgymint:

Hirdetés

  • ingyenes utazás a 14 éven aluliak számára,
  • az éves bérlet ára napi 100 forint körülire mérséklése,
  • miközben a vonaljegyek és a havi bérletek ára nem kerül emelésre.

Karácsony a megválasztását követően adott nyilatkozataiban megerősítette a fentiekkel kapcsolatos szándékait, bár annyit rögtön módosított, hogy kezdetben csak hatról hétre tolnák ki a díjmentes utazás korhatárát. A kormányoldali médiumok ezzel szemben rögtön meghúzták a vészharangot, hogy a főpolgármester ígéretei teljességgel tarthatatlanok. 

Ingyen sör nincs

Az ígéretekről és a Budapest közösségi közlekedése előtt álló lehetséges jövőképekről megkérdeztük Dorner Lajost, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökét, aki elmondta, hogy a különböző törekvések a közösségi közlekedés ingyenessé tételére mindig elsősorban politikai, és nem szakmai jellegűek.

Vannak példák a teljes ingyenességre is Európa-szerte, ez csak attól függ, hogy az államnak van-e elég pénze, hogy kifizesse a kieső jegyárakat.  Az észt Tallinnban például a helyi lakosok regisztrációt követően ingyen utazhatnak a közlekedésen, azonban a többszörösére emelte a fenntartás költségeit. Luxemburgban folyamatban van a teljes tömegközlekedés ingyenessé tétele, ehhez azonban hozzá kell tenni, hogy a leggazdagabb európai országban már így is elhanyagolhatóak voltak a jegyárak, így a közlekedés fenntartásának 491 millió eurós költéségének a 10 százalékát sem fedezte a jegyekből származó bevétel. 

Magyarországon utóbbi nyilván nem lenne realitás, még az ingyenes korhatár megemelése sem olyan egyszerű – Dorner szerint nem véletlen, hogy Karácsony rögtön némileg visszavonulót fújt ezen a téren. Azonban nem ördögtől való ötlet ingyenessé tenni a közlekedést azoknak, akiknek nincs jövedelmük – például ilyenek a gyerekek, viszont fontos, hogy valakinek ki kell fizetnie ezeket az utakat is, hogy ne keletkezzen veszteség. 

Dorner szerint jelenleg a legnagyobb probléma a magyar szociálpolitikai menetdíj kiegészítési rendszerrel (diákbérlet, nyugdíjasok ingyenes utazása) az, hogy egy átalányösszeget térít meg az állam a közlekedési vállalatnak, és ez az összeg rég nincs arányban az elszállítás folyamatosan növekvő költségével. Emellett a szakember szerint azt is érdemes lenne átgondolni, hogy […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2019/10/22/bkv_bkk_kozossegi_kozlekedes_karacsony_gergely_fopolgarmester_budapest_jegyar/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Dolgozói hatodát küldi el az irodai hipsztercég

A független újságírás nemcsak a kormánytól független, de minden más direkt politikai szándéktól is. Támogass …