2019. július 15., hétfőMa Henrik napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 294,00 Ft
2019.07.15. Henrik Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 289,00 Ft | CHF: 294,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Hosszú évek után kapott egy komoly versenytársat a Netpincér

Hirdetés

Hosszú évek után kapott egy komoly versenytársat a Netpincér

Mostanában nehéz anélkül végigmenni Budapesten, hogy jellegzetes piros netpincéres vagy kék woltos ételkiszállító táskás biciklis vagy motoros futárokat lásson az ember, ráadásul az elmúlt nagyjából egy évben, a finn Wolt és a német székhelyű Delivery Hero tulajdonában lévő Netpincér Go nevű szolgáltatásának megjelenése óta szinte töretlenül nő a futárok száma a fővárosban.

Aki szokott ételt rendelni, annak az is feltűnhetett, hogy drágult és gyorsult is az ételkiszállítás ebben az egy évben, ráadásul nem sokkal a két alkalmazás megjelenése előtt eltűnt másik két – országosan három – újonnan piacra dobott alkalmazás is a piacról. A Wolt és Netpincér Go annyiban más, mint a korábbiak, hogy fix futárbázist, ügyfélszolgálatot és pluszrendelések mellett marketingszolgáltatást is nyújt az éttermeknek, és úgy néz ki, hogy alapjaiban változtatta meg a budapesti ételrendelési piacot.

Megkerestük a Woltot, a Netpincért, éttermekkel és futárokkal beszéltünk, hogy megtudjuk, mi változott a fővárosi ételkiszállításban az elmúlt nagyjából egy évben. Röviden összefoglalva:

Hirdetés

  • A 2017 őszén indult három új kajarendelő alkalmazás (Sendee, Ridroll, Fleetyou) közül egyik sem maradt meg a piacon, nem tudtak versenyképes alternatívát nyújtani a Netpincérrel szemben.
  • Ami még mindig domináns, de a Wolt komoly konkurenciát jelenthet számára.
  • A Netpincér Go és a Wolt alkalmazásainak megjelenése egy drágább, de jobb és gyorsabb szolgáltatást jelent az éttermeknek és a fogyasztóknak is. Sok olyan étterem szállít házhoz, ami saját futárokkal nem tudta kigazdálkodni ezt a szolgáltatást.
  • A Netpincér dominanciájának kikezdése a futároknak is jó hír, mert az elmúlt egy évben a jó futárokért nagy volt a verseny, ráadásul sok olyan egyetemista is futárkodik, aki alkalmazás nélkül korábban nem mert volna belevágni.
  • A munkaerőhiány és a nagyobb verseny miatt a bérek is nőttek, az alkalmazásoknál KATA-val dolgoznak a futárok, ami piacfehéredést jelent, mert az iparág korábban a szürke- és a feketezóna között ingadozott.

Nem ők voltak az elsők, akik elvéreztek

Ha ez bejön, nem hoz többé kihűlt pizzát a futár – ezzel a címmel írtunk cikket 2017 őszén a Netpincér három új kihívójáról. Hát, nem jött be, az okostelefonos alkalmazással operáló futárszolgálatások közül már egyik sem elérhető.

A három cég alapítói közül csak az egyiket sikerült elérnünk, aki név nélkül annyit árult el, hogy nagyjából egyszerre hagyta abba a három új szereplő még a Wolt és a Netpincér Go 2018 májusi indulása előtt. A kudarc okairól azt mondta, hogy nagyon kiszámíthatatlan volt, hogy mikor állnak rendelkezésre futárok, és hogy nem gondolja, hogy azért nem jártak sikerrel, mert a többekkel egyszerre indultak, a baj inkább az volt, hogy nem voltak elég tőkeerősek ahhoz, hogy pénzügyileg fenntarthatóvá tegyék a működésüket.

Budapesti éttermek menedzsereitől, illetve az új piaci szereplőktől is hasonló okokat hallottunk, amikor arról kérdeztük őket, hogy mi lehetett a kudarc oka. Tajta Ákos, a Wolt general managere azt mondta, nem véletlen, hogy a Wolt platform mellett futárokat is biztosít, és szerinte az is nagyon nagy munka, hogy az alkalmazásban olyan IT-rendszer működjön, ami megfelelően optimalizálja a futárok útját a városban. Az egyik étteremmenedzser a futárhiány mellett még azt is megemlítette, hogy drágák voltak a becsődölt szolgáltatások, ahhoz képest amit nyújtani tudtak.  

Patai Zoltán, a Netpincér ügyvezetője ehhez még annyit tett hozzá, hogy nem tudja, pontosan mi ment félre ezeknél a cégeknél, de az biztos, hogy ez egy globális szinten nézve is nehéz piac, és nagyon sok technológiai háttértudás és tőke szükséges ahhoz, hogy egy cég nyereséges legyen. A Wolt és a Netpincér pedig más országokban már bevált technológiát kapott az anyacégektől, így nem kellett külön az alkalmazás lefejlesztésére is költeniük.

A Ridroll, a Sendee és a Fleetyou esete egyébkét inkább szabály ezen a piacon, mint kivétel.

A Netpincér gyakorlatilag indulása óta egyeduralkodó, és számos kihívója volt, de senki nem tudott mellette megmaradni hosszabb távon. A Netpincért Perger Péter és Csontos Zoltán alapították a Közgáz kollégiumában 1999-ben. A cég gyorsan piacvezetővé vált, és miután a magyar piacra 2013 márciusában belépő berlini Foodpanda sem tudott mit kezdeni vele, 2014 végén végül felvásárolta a magyar céget. Ahhoz, hogy ez a beruházás megtérüljön, 7-ről 15 százalékra emelték az Netpincéren keresztül rendelt ételek után járó éttermek által fizetendő jutalékot, amiből óriási zúgolódás lett az éttermek között. Mi is beszámoltunk arról, hogy sok étterem hagyta el a platformot, hogy új platformokhoz csatlakozzanak, amiknek viszont végül szintén nem sikerült megszorongatniuk a céget.

A Gazdasági Versenyhivatal 2015-ben versenyfelügyeleti eljárást indított, amiben végül nem állapított meg jogsértést, és nem bírságolta meg a céget, de az eljárás során a versenytársakat is megkérdezték piacról: ők a NetPincér részesedését az online ételrendelési szolgáltatásokon belül 70-90 százalék körülire becsülték, és második szereplőnek jellemzően a Pizza.hu portált tekintették, 5-10 százalék körüli részesedéssel. A többi piaci szereplő részesedését 1-5 százalék körülire tették. A Pizza.hu-t azóta egyébként felvásárolta a Netpincér.

“Rengeteg próbálkozás volt, amivel a Netpincér monopóliumát akarták megtörni, de ezeknél leginkább annyiban merült ki a stratégia, hogy megpróbáltak árban alámenni a piacvezetőnek. Persze ezek eleve halva született ötletek voltak” – mesélte Tóth Szabolcs, az Attaboy general managere, aki szerint a Netpincér a konkurencia rossz stratégiája mellett azért is tudott a mai napig is domináns szereplő maradni, mert az internetes szocializáció úgy alakult a budapestiek körében, hogy mindenki a Netpincérhez szokott hozzá.

Sok próbálkozó keresett meg minket és nálunk is felmerült az ötlet, hogy csinálunk egy ilyen portált, de erre végül nem is került sor, mert arra jutottunk, hogy önmagában nincs értelme egy újabb szereplő megjelenésének, ennél több kell

– mondta.

2016-ban a német Foodpandát a világ egyik legnagyobb online ételrendelő-hálózata, a szintén német, tőzsdén jegyzett Delivery Hero vette meg, így került a Netpincér is ehhez a céghez. A Delivery Hero megjelenése abból a szempontból is komoly változást jelentett a magyar cég életében, hogy a cégnek sok tapasztalata volt több országban is erről a piacról, amit a leányvállalatokkal is megosztott. Többek között a Netpincér Góhoz szükséges technológiát is az anyacégtől kapta a Netpincér.

Érdekes azonban, hogy a Go piacra dobásával egészen 2018 májusáig vártak, és bár a Wolt indulását pár nappal megelőzték, az időzítés miatt felmerül a gyanú, hogy az addig kvázi monopolhelyzetben lévő Netpincér csak a Wolt megjelenésének hatására indította be Magyarországon a Gót. 

Erre a Netpincér ügyvezetőjénél is rákérdeztünk. Patai azt mondta “kíváncsi lenne, hogy ki mit mond arra, hogy kinek jutott előbb a logisztikai szolgáltatás piacra dobása”, de szerinte a Netpincér a konkurencia megjelenése ellenére is előállt volna a szolgáltatásával. “A Delivery Hero részéről van egy növekedési elvárás a Netpincérrel szemben, és a Netpincéren belül is megmaradt az az elv, hogy jó rendelési élményt kell nyújtani a fogyasztónak. A Delivery Hero más piacokon látta ebben a növekedési potenciált, új éttermeket lehet bevonni így a rendelési piacra, így a Delivery Hero és a Netpincér törekvései egybeestek ebből a szempontól” – mesélte az indulásról.

2019 elején egyébként menedzsmentváltás is volt a Netpincérben, Patai Zoltán ekkor lett ügyvezető. Az elődje egyszerre volt magyarországi és régiós ügyvezető is, de Patai elmondása alapján annyi munka volt a magyar piaccal, hogy szükség volt egy emberre, aki kifejezetten csak a magyarországi operációért felel. Ez egyébként szintén arra utalhat, hogy a Netpincér is komoly versenytársként tekint a Woltra.

Ezt beszélgetőpartnereink is megerősítették, ugyanis szinte mindenki egyetértett abban, hogy

a Wolt az első olyan konkurenciája a Netpincérnek, ami valódi kihívást jelenthet, mert ez az első piaci szereplő, ami mind a fogyasztónak, mind a futároknak, mind pedig az éttermeknek olyan hozzáadott értéket tud nyújtani, ami miatt megéri elgondolkodni a váltáson.

Gyorsult és drágult a kiszállítás

A Netpincérre a kis magyar cégek tehát eddig nem jelentettek igazi veszélyt, de Tajta Ákos, a Wolt general managere és Erős Levente, a Wolt operations managere szerint a 42 városban és 16 országban jelen lévő, 50-60 IT-fejlesztővel operáló finn multi felkavarta az állóvizet a magyar piacon.

A sima Netpincérhez képest a Wolt és Netpincér Go újítása is az volt, hogy nemcsak listázzák az éttermeket, amiknek a kiszállítását saját futárok oldják meg, hanem az alkalmazást használó futárok viszik ki az ételt, a városban éttermek és kiszállítási címek között ingázva. Mindez jelentősen lerövidíti az utakat, ugyanis amíg egy étterem futára általában az étteremből indulva egyszerre maximum 2-3 címre visz ki ételt, egy gós vagy woltos futár a kiszállításai címhez legközelebb eső étteremben veszi fel az újabb kiszállítandó ételt.

 A megrendeléstől kezdve jelenleg átlagosan 35 perc alatt szállítja ki az ételt a Wolt, ami azt jelenti, hogy az étel nem tölt a futártáskában 10-15 percnél többet

– mondta Tajta, aki szerint az utóbbi egy évben Budapesten érezhetően gyorsult az ételkiszállítás. Ezt Patai is megerősítette, ő azt mondta, hogy év eleje óta a futárok létszámának növekedése miatt folyamatosan javult az átlagos kiszállítási idő, ami jelenleg a Netpincér Gónál 30 perc körül alakul.

A Netpincér Go alkalmazás alapvetően a Wolthoz hasonlóan működik, a rendszer ugyanúgy algoritmusok alapján optimalizálja a futárok úti célját, és a felhasználó számára ugyanúgy nyomon követhető, hogy hol és mi történik éppen a rendelt étellel. A Netpincér Go kínálatában jelenleg 350-400 éterem érhető el, az ételrendelési szolgáltatás Budapesten fixen 490, vidéken 290 forintba kerül (ugyanez a költség a Woltnál 499 és 799 forint között alakul étteremtől függően).

A kiszállítási díjat eddig is beépítették az éttermek, és azzal, hogy a Go és a Wolt is drágább az eddigi átlagos kiszállítási díjaknál, Tajta szerint csak transzparensebbé vált a rendszer.

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2019/06/13/netpincer_wolt_futar_hazhozszallitas_budapest_etterem_etel/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Új igazgató a Mavir élén

Biczók Andrást nevezték ki hétfőtől a Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. élére, közölte a …