2019. május 19., vasárnapMa Ivó, Milán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
2019.05.19. Ivó, Milán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 325,00 Ft | USD: 291,00 Ft | CHF: 288,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Felfüggesztették a Mercedes kecskeméti gyárépítését

Hirdetés

Felfüggesztették a Mercedes kecskeméti gyárépítését

Hosszú távon számolnak vele, de átmenetileg felfüggesztették Kecskeméten a Mercedes-gyár bővítését, erősítette meg az Index információját a Daimler stuttgarti központja. A helyzetről megkérdeztük Ludvig Orsolyát, a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár kommunikációs igazgatóját is, aki szerint természetes, hogy egy piaci cég módosítja a terveit, ez zajlik most a Mercedesnél is. Az a korábban kitűzött cél azonban nincs veszélyben, hogy bővítsenek Kecskeméten, sőt még az sem, hogy 2020-ban már termeljen az új gyár.

Újratervezés

Zajlik viszont a korábbi tervek felülvizsgálata. Úgy tudjuk, elképzelhető, hogy a korábbi full-flex gyárról szóló elképzelés helyett végül más koncepció valósul meg. A korábbi tervek szerint ugyanis rugalmasan, egyazon gyártósoron állították volna elő a legkülönbözőbb modelleket a kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a különböző meghajtással rendelkező járművekig. A piaci igényeket látva lehet, hogy végül nem erre lesz szükség.

Állítólag a gyár bővítését végző kivitelező cég egyes alvállalkozók felé már jelezte is a szerződésbontást az építkezés felfüggesztése miatt,

Hirdetés

a Mercedes ezt kérdésünkre egyelőre nem erősítette meg, és megkeresésünkre a kivitelező sem reagált.

A döntést a kecskeméti gyárbővítés jövőjéről az is lassíthatja, hogy a cégben jelenleg éppen vezércsere is zajlik, Ola Kallenius várhatóan a Daimler május 22-i éves közgyűlése után veszi majd át a társaság vezetését Dieter Zetschetől. Az ő elképzeléseitől alighanem sok függ majd. A Daimler vezérigazgató-jelöltje annyit mindenesetre már előrevetített, hogy a társaságnak 2025-ig jelentős lépést kell tennie a költségek lefaragása terén.

Nehezen mozdul az óriás

A német gazdaság gerincét jelentő iparág szemmel láthatóan nehéz időket él meg, és ez hosszabb távon akár nekünk is fenyegető lehet. De mi a baja a német autóiparnak, és mit jelenthet ez Magyarország számára?

Nehéz lenne túlbecsülni az autó szerepét Németországban, ahol

  • 835 ezren dolgoznak az autóiparban, ezzel az ágazat a gazdaság legnagyobb foglalkoztatójának számít.
  • A négy zászlóshajó-márka, a Mercedes, a BMW az Audi és a Porsche a világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát adja,
  • és amelynek legnagyobb autógyártója, a Volkswagen egyben a világ legnagyobb autógyártója is.

Az előrejelzések azonban nem túl optimisták, az iparági dolgozók sokaságát tömörítő IG Metall szakszervezet például úgy számol, elértük az “autócsúcsot”, és az ágazat idén már hanyatlásnak indul. Németországban legalábbis, ami sokak szerint egy kis lemaradásban van versenytársaihoz képest.

Az önvezető autók, az elektromos autók, a fuvarmegosztás és a közösségi autóhasználat alapjaiban változtatja meg a közlekedési ipart, sokak szerint a jövőben csak azok a cégek maradhatnak életben, amelyek nem egyszerűen gyártók, hanem egyben mobilitási szolgáltatók is. És ezen az új pályán könnyen lenyomhatják az autóipari nagyöreget olyan szereplők, akik a későn indulók előnyével már eleve ezeken az alapokon kezdtek fejleszteni.

A németek konkrétan attól tarthatnak, hogy átrendeződés során az iparági bevételek egyre nagyobb százalékát csípik le tőlük olyan cégek, mint a Waymo, az Uber, vagy az Apple. Ráadásul az elektromos autók motorikusan egy fokkal egyszerűbbek, mint a belsőégésű motorral szereltek, a gyártásukhoz kevesebb emberre van szükség, ez pedig munkahelyek megszűnésével jár.

Az IG Metall szerint 2030-ig csak emiatt több mint 70 ezer ember munkája válik feleslegessé.

Döcögős az átállás, nem fogynak a kocsik

De a német autógyártókat egyelőre még csak nem is ez aggasztja, sokkal nagyobb bajuk, hogy már az idáig vezető út sem éppen sima. A Volkswagen bejelentette, hogy 2021-ig átalakítja zwickaui gyárát 1,2 milliárd eurós befektetéssel, hogy képes legyen egy fél tucat új, elektromos modellt piacra dobni, de emiatt valószínűleg csökkenteniük kell majd a fizetéseket.

GettyImages-1040349186

Fotó: picture alliance / Getty Images Hungary

A VW három évvel ezelőtt létrehozta a Moia márkát azért, hogy betörjön vele a 21. századi mobilitás világába, de a részleg első nagyívű befektetése a Gett nevű fuvarmegosztóba rögtön kudarcnak bizonyult: tavaly év végén veszteségként könyvelték le az erre fordított 300 millió eurót, miután a Gettnek nem sikerült mérhető piaci részesedést kihasítania. A BMW és a Daimler maga-maga próbálkozott önálló autómegosztók alapításával, de miután ezeket nem sikerült gazdaságosan üzemeltetni, tavaly összeolvasztották őket és létrejött a Share Now.

Az átállással járó nehézségeket és a fájdalmas méretű ráfordításokat egyvalami ellensúlyozhatná hatékonyan, ez pedig az élénk kereslet. Az autóipar szerencsétlenségére azonban ez is <a href="//index.hu/gazdasag/2019/03/23/valsag_gulyas_gergely_eu_nemetorszag_brexit_recesszio/" id="hyperlink_b7673f31e6f9b049cf5e01c9a8ba4d87" target="_self" title="A németek miatt félhet a válságtól a magyar kormány" data-recommendation="jobb_hasab" data-recommendation-preview="{"og:title":"A németek miatt félhet a válságtól a magyar kormány","og:description":"Arra számítanak, gazdasági válság jön u0151sszel. Nem elu0151ször riogatnak ezzel, de mi van, ha most tényleg érdemes […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2019/05/15/daimler_kecskemet_mercedes_leallas_bovites_gyar/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az EU levett három országot az adóparadicsomok feketelistájáról

Aruba, Barbados és Bermuda is lekerült az Európai Unió adóparadicsomokról összeállított és így már csak …