2019. június 25., keddMa Vilmos napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 284,00 Ft | CHF: 291,00 Ft
2019.06.25. Vilmos Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 324,00 Ft | USD: 284,00 Ft | CHF: 291,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Magyarország nem egy illiberális kis fészek

Hirdetés

Magyarország nem egy illiberális kis fészek

Miért van nagyobb szükség Cseh Katalinra Brüsszelben, mint Budapesten?

Szerintem itt azt a kérdést kell feltenni, hogy van-e szükség új emberekre a politikában? Például fiatalokra, nőkre, vagy akár nem hagyományos, hanem mondjuk egészségügyi hátterű emberekre, olyanokra, akik ezeket a speciális szakmákat is tudják képviselni, akár az európai színtéren is, magas szinten az európai politikában. Én azt gondolom, hogy egyértelműen nagyobb sokszínűségre, másfajta, új emberekre van szükség az európai politikában, akik kicsit fel tudják rázni és akár változásra késztetni azt az elitet, amely az elmúlt években nagyon lassan, tétován reagált az olyan válságtünetekre, mint a populisták térnyerése, vagy a brexithez vezető társadalmi folyamatok Nagy-Britanniában. Ha meg akarjuk őrizni Európa egységét, akkor más hozzáállásra lesz szükség, új emberekre. Én ilyen leszek az Európai Parlamentben (EP).

EP-listavezetők, sorozatban

Az EP-választási kampány hajrájában az összes listaállító párt listavezetőjétől interjút kértünk. A Fidesz listavezetőjén kívül mindenki jelezte, hajlandó leülni velünk beszélgetni. Trócsányi Lászlót végül egy fóruma után kérdeztük, a valódi listavezetői interjúkat pedig sorozatban közöljük. Eddig a következőket olvashatták: Gyöngyösi Márton (Jobbik), Döme Zsuzsanna (Magyar Kétfarkú Kutya Párt), Vágó Gábor (LMP), Tóth Bertalan (MSZP) és Thürmer Gyula (Munkáspárt).

Hirdetés

Talán demagóg felütés, de ha már a szakmai hátterét említi: a magyar egészségügynek Cseh Katalin doktorra, vagy éppen a magyar belpolitikának egy egészségügyi szakpolitikusra nem lenne inkább szüksége?

Nem biztos, hogy Budapestről többet tehet egy egészségpolitikus a magyar betegekért jelenleg, mint Brüsszelből. Alapvetően azért kezdtem el a politikával foglalkozni, mert a kollégáim és a betegeim körében közvetlenül tapasztaltam a problémákat, a mindennapi küzdelmet a magyar egészségügyben. Éppen ezt a helyzetet szeretném megváltoztatni: hogy az egészségügyi szakmában dolgozóknak jobb, kényelmesebb és biztosabb legyen a boldogulása, kielégítő a megélhetése, a betegeknek pedig ugyanígy jobb, kényelmesebb és biztosabb a gyógyulása. Ezért szeretnék dolgozni az EP-ben, mert meggyőződésem, hogy most Európában kell elérni olyan változásokat, amelyek kihatnak a magyar helyzetre.

Orvosként az európai döntéshozóknak közvetlenül bizonyíthatom, hogy például azok a strukturális pénzalapok, amelyek az egészségügyi infrastruktúrát fejlesztették volna, nem jó helyre mentek el. Változtatnia kell az EU-nak, hogy a pénzeket tényleg arra költsék, amire a tagállamokban szükség van. Mert ma az egészségügyi ellátás fenntartása tagállami kompetencia. De mi van akkor, ha egy tagállam nem látja el ezt a feladatot? Én el tudom mondani a magyar történetet, hogy hogyan lehet szépen felújítani, kifesteni egy-egy kórházat, amire persze szükség van és ami nagyon jó, csak éppen közben nem fordítható az EU-s forrás arra, amire a legnagyobb szükség lenne: hogy a nővérek, a betegágyak mellett dolgozók tisztességes bért kapjanak, vagy hogy a mindennapos fenntartásra elég pénz jusson, ne pedig adósságot halmozzanak az intézmények. Jelenleg ezt EU-s pénzekből nem lehet támogatni, és szerintem ez baj. Orvosként azt tudom majd megmutatni, hogy hol van a legnagyobb szükség az európai adófizetők pénzére az egészségügyben.

08

Fotó: Huszti István

A Momentum programja és kampányszlogenje is kiköti: uniós pénzt csak egészségügyre, oktatásra és munkahelyekre lehessen költeni. De ez pontosan mit is jelentene?

Mi úgy véljük, hogy a jóléti államnak három olyan pillére van, amelyeket meg kell erősíteni. Azt, amely biztosítja, hogy Európa összes országában, ha nem is egyforma, de legalábbis hasonló eséllyel és minőséggel kapjon ellátást, ha beteg egy állampolgár. Hogy hasonló eséllyel tudjon egy gyermek, illetve fiatal felkészülni a XXI. század kihívásaira, hasonló, azonosan magas színvonalú tudást szerezhessen Európa-szerte. És hogy biztonságban, azonos színvonalon tudjon boldogulni valamennyi európai. Az egészségügy, az oktatás és a megélhetés a három fokmérő, ezek lehetnek az alappillérei az európai életnek. Mi azt látjuk, hogy azok az uniós pénzek, amelyek Magyarország felzárkóztatását célozták, nem azt szolgálták, hogy a magyarok európai életet élhessenek. Naponta kétmilliárd forintot kaptunk az Európai Uniótól. Ezt a pénzt elherdáltuk, eltékozoltuk, kevesek gazdagodtak belőle. Mi azt szeretnénk, hogy ezt a pénz fordítsuk végre azokra, akiknek az EU szánta: a magyarokra.

Évek óta zajlik a vita arról, hogyan használtuk fel az uniós forrásokat, hogy például fontos az úthálózat fejlesztése, de körforgalmakból nem lehet hosszútávon megélni. De az is világos, hogy a magyar agrárium és számos egyéb ipari szegmens is összeomlana az uniós pénz nélkül. Ha nem lehetne másra fordítani uniós forrást, csak egészségügyre, oktatásra és munkahelyekre, azt hogy élné túl a gazdaság?

Alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy az uniós pénzek minél nagyobb részét ne a tagállami kormányok, hanem a politikai és egyéni érdekektől mentesen működni képes Európai Bizottság ossza ki. Azt pedig jobban meg kívánjuk határozni, hogy az uniós pénzt, amit egy tagállami kormány oszt, mire lehessen fordítani. Hiszen látjuk, hogy a térkövezés, a kilátóépítés, meg a társadalmi haszonnal minimálisan bíró látványprojektek lett a „modell”, ezekre ment el az uniós forrásaink hatalmas része, mert nem volt megszabva az, hogy mire és hogyan lehet költeni ezeket.

Mi természetesen nem szeretnénk elvenni a pénzt az agráriumtól, egyetlen magyar gazdának vagy vállalkozónak sem okoznánk nehézséget azzal, hogy közvetlenül az uniós intézményektől kapnák meg ezeket a támogatásokat. A felesleges beruházásoknak szeretnénk gátat vetni és a tagállami kormányok, sokszor politikai motivációjú, a haverok gazdagodását jelentő költekezését megállítva, szigorú feltételeket szabni. Pontosan azért kampányolunk az Európai Ügyészséghez való csatlakozás mellett, mert logikus elvárás, hogy követni lehessen a pénzek útját. Látni kell, hogy az uniós pénzek elherdálásának oka, a mögöttes mozgatórugója a korrupció. És az EU nem rendelkezik olyan eszközökkel, hogy felügyelni tudja a pénzosztást és számon kérni a korrupciót.

Erre mondja a Fidesz, hogy a tagállam, sőt a nemzet szuverenitását akarja csorbítani a bevándorláspárti Brüsszel, sőt eszerint Momentum is.

A nemzeti szuverenitás egy olyan szóösszetétel, amellyel mostanában a

tagállami kormányok által korlátlanul és számon kérhetetlenül végzett korrupciós cselekményeket fedi el a Fidesz és Orbán Viktor.

Ez egy nagyon hamis érv. Az Európai Unió egysége, az ezt az egységet fenyegető populisták letörése közös uniós érdek, amely az európai állampolgárok mindegyikének érdekében áll. Ne mondjuk azt, hogy a magyar állampolgárok érdekét bármilyen szempontból az szolgálja, hogy a nemzeti szuverenitás címszava alatt korlátlan kormányzati korrupció miatt ne kapják meg azt az egészségügyi ellátást, amelyet egy határral arrébb megkaphatnának!

Ha egy uniós szervezet osztaná a pénzt, vagy felügyelné a pénzosztást, az máris minimalizálná-e a csalások, a korrupció kockázatát?

Mindenképpen. Jelenleg azt látjuk, hogy az EU-s pénzekből Magyarországon maffiaállamot lehet építeni. Az EU-s pénzekből ma Magyarországon unióellenes kampányt lehet folytatni. Semmiféle kontrollja nincs sem az uniós intézményeknek, sem pedig a befizető európai állampolgároknak a pénzek tagállami elosztása felett. A gyakorlat nemcsak Magyarországon, de nálunk kiváltképp azt mutatja, hogy a tehetségnél sokkal fontosabb a haveri, avagy családi kapcsolat és a kormányhoz való lojalitás. Ezt írhatná felül az, ha ugyanezt a pénz nem a kormány osztaná szét, hanem közvetlenül az Európai Unió döntene a pályázatokról. Ezzel biztosítani lehetne, hogy valóban a legtehetségesebb versenyzők, a legjobb, leghasznosabb projektekkel nyerjenek, és ne az olyan, tényleg haszontalan beruházások, amelyeket a haverok vagy a családtagok rossz minőségben kiviteleznek.

11

Fotó: Huszti István

Mivel az Európai Bizottságnak az a feladata, hogy a közös pénzek elköltését ellenőrizze, részrehajlásmentesen, csakis az eurocentek megfelelő hasznosulását szem előtt tartva ellenőrizhetné ezeket a folyamatokat, mint a közös érdek képviselője. Mert az már az európai egységet fenyegeti, amit Orbánék az uniós pénzek kapcsán művelnek. Látni kell, hogy a nagy befizető országokban éppen azzal hergel a szélsőjobb az új tagállamok ellen, hogy ránk hívják fel a figyelmet, Orbánék korrupciójára. Ebből nem jöhetünk jól ki, a populista nacionalisták térnyerésének eredménye éppen azoknak a strukturális alapoknak a megnyesése lehet, amelyektől a magyar gazdaság függ. Orbánnak és populista haverjainak tehát valójában nincs is közös érdeke, csakis az európai egység gyengítésén dolgoznak. Itt az idő, hogy fellépjünk, az európai intézmények fellépjenek azokkal szemben, akik Európa pénzéből Európa ellen dolgoznak. Csak így tudunk megmaradni egységes és erős Európai Uniónak.

A kormányoldal a jogállami kritikákat a Kelet és Nyugat közötti […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2019/05/21/ep_2019_kampany_listavezetoi_interju_cseh_katalin/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Pálinkás: Nem életszerű, hogy egyetlen politikus mond meg mindent

Pálinkás: Nem életszerű, hogy egyetlen politikus mond meg mindent

Interjút adott a Szemlélek blognak Pálinkás József atomfizikus, az MTA volt elnöke és az első …